Rechten vliegtuigpassagiers: goed om te weten

Als vliegtuigpassagier heeft u bepaalde rechten. Is uw vlucht omgeboekt? Geannuleerd? Vertraagd? Of bent u geweigerd bij instappen? De wetten van de Europese Unie schrijven voor dat u recht heeft op financiële compensatie.

Om te weten wat uw rechten zijn, is het eerst van belang dat u weet waar u nu precies de dupe van bent. Bekijk het overzicht hieronder.

  • Omboeking

U heeft uw bestemming wel bereikt maar met een ander vliegtuig of via een andere route dan waarvoor u geboekt heeft. Dan bent u omgeboekt.

  • Instapweigering

Bij het inchecken hoort u dat het vliegtuig vol is: u mag niet mee. In dit geval bent u slachtoffer van instapweigering.

  • Annulering

De vlucht waarvoor u een geldig ticket heeft, is geannuleerd en u wordt omgeboekt naar dezelfde vlucht op de volgende dag. U bent de dupe van een annulering.

  • Vertraging

De vlucht waarvoor u een geldig ticket heeft, vertrekt te laat. Wanneer u met dezelfde vlucht de volgende dag wordt vervoerd, geldt een vertraging over het algemeen als een annulering.

Recht op schadevergoeding

Alle bovenvermelde situaties kunnen leiden tot ‘vertraging’. Afhankelijk van de afstand zou het kunnen dat u in aanmerking komt voor compensatie. In sommige gevallen heeft u volgens de EU-verordening recht op een schadevergoeding die kan oplopen tot 600 euro per passagier.

Pas op met vouchers

Veel luchtvaartmaatschappijen bieden vouchers aan in plaats van contant geld of een bancaire betaling. Deze waardebonnen hebben veelal een beperkte geldigheid. Bovendien is het moeilijk deze in te wisselen, want om ze te gebruiken voor een boeking via internet is bijvoorbeeld niet mogelijk. Contant geld is altijd geldig. Vraag dus altijd om een vergoeding in contanten.