Zakenreizigers krijgen te maken met schaarste

Schaarste in de zakelijke reiswereld

Zakenreizigers staan te poppelen om weer zakelijk naar het buitenland te gaan. Dat vernemen onze accountmanagers dagelijks van de VCK Travel klanten. Ook onderzoeken van onder andere ANVR, IATA en McKinsey onderschrijven dit. COVID-19 zit dat nog steeds in de weg, want de reisrestricties maken het niet altijd gemakkelijk om internationaal op pad te gaan. De veiligheid en de gezondheid van de reizigers zijn hierin het belangrijkste. Maar is er ook nog een ander probleem, we hebben te maken met schaarste.

Reizen wordt tegenwoordig gekenmerkt door schaarste op veel terreinen; schaarste aan medewerkers en schaarste aan materialen en voorzieningen. Er is nauwelijks werkloosheid en veel medewerkers zijn in andere branches gaan werken. Zo is er ook een schaarste ontstaan in de arbeidsmarkt van de reiswereld. En dan hebben we het in onze branche ook nog over vervoersmiddelen. Ook hier is een schaarste en zonder vliegtuigen, treinen en huurauto’s komen we niet ver in het buitenland. Allerlei zaken die van invloed zijn op het zakenreizen en zorgen voor praktische problemen.

Omgaan met stijgende vraag

Onze leveranciers, zoals luchtvaartmaatschappijen, autoverhuurbedrijven en internationale treinaanbieders geven aan dat er nu nog niet direct een probleem is. Vliegtuigen en treinen zitten nog niet helemaal afgeladen en dat komt vooral omdat de vraag nog niet op het oude niveau is. Dat gaf het CBS in augustus ook aan. Ondanks dat er in het tweede kwartaal van dit jaar vier keer zo veel mensen aan boord van een vliegtuig stapten via een Nederlandse luchthaven als in dezelfde periode in 2020, waren gemiddeld nog slechts 44 van de 100 stoelen bezet. Binnen Europa zitten de toestellen wel vaak vol, maar intercontinentaal is de bezettingsgraad veel lager dan het gemiddelde. Maar wat gaat er gebeuren als de vraag stijgt? Kan de reiswereld dit aan?

Lagere frequentie en capaciteit beïnvloedt vliegen

Luchtvaartmaatschappijen vliegen zo goed als weer op het volledige netwerk, maar nog wel minder vaak dan u gewend was, of met veel kleinere toestellen. KLM geeft aan dat zij eenvoudig kunnen opschalen als de vraag groter wordt. De vloot is groot genoeg en er is een flexibel oproepbestand voor personeel. Bij andere maatschappijen zijn er verontrusterende signalen. Sommige kampen met een tekort aan piloten, die in de afgelopen periode zijn ontslagen. Nog onduidelijk is welke invloed een eventuele vaccinatieverplichting heeft op beschikbare personeelsleden. Maar ook delen van de vloot kan zijn verkocht, waardoor opschalen lastig wordt. Door deze schaarste is de kans zeer aanwezig, dat de ticketprijzen omhoog gaan als de vraag stijgt. Daarentegen zijn luchtvaartmaatschappijen weer heel flexibel in hun boekingsbeleid. We zien daarin dat velen hun voorwaarden continu verder vooruit blijven schuiven, omdat duidelijk wordt dat we nog een periode met COVID-19 te maken blijven houden. 

Internationaal met de trein is nog anders

De ICE treinen naar Brussel en Berlijn volgen hun normale dienstregeling, maar de Thalys en Eurostar zijn nog beperkt beschikbaar. De NS, die deze internationale reizen aanbiedt, meldde kortgeleden dat de treinen nog niet vol zitten en dat de frequenties kunnen worden opgeschaald indien dat nodig blijkt te zijn. Wel is er gesneden in de service aan boord van internationale treinen. Als u iets wilt eten of drinken in de trein, dient u dit zelf mee te nemen of vooraf te kopen op de stations. De bar en/of restaurant in de internationale trein is namelijk nog niet beschikbaar.

Auto huren is moeilijk door tekorten

Ook de huurvloot heeft van autoverhuurbedrijven is enorm gekrompen door COVID-19. Bedrijven zoals Hertz en Avis geven aan dat de vloot in een snel tempo is afgestemd met de zo goed als stilstaande markt. Zij hebben vaak kortlopende contracten en konden makkelijk van hun huurauto’s af. Nu de vraag begint aan te trekken, heeft de markt te maken met een beperkt aanbod aan nieuwe auto’s door leveringsproblemen. Het wereldwijde chiptekort speelt hier een rol, aangezien dit er toe leidt, dat er veel minder nieuwe auto’s kunnen worden geleverd dan voorheen. En wat er geleverd wordt, moet ook nog eens verdeeld worden over al die verhuurlocaties in heel veel verschillende landen. Dat kan betekenen dat soms niet de juiste auto beschikbaar is die u vooraf wilde huren, of nog vervelender, dat er helemaal geen huurauto is op uw bestemming.

Overnachten en zakendiners

We kennen allemaal de verhalen over de horeca waar een enorme uitloop heeft plaatsgevonden. Dit heeft invloed om de bezetting in hotels en restaurants. Iedereen die momenteel wel eens uit eten gaat of een nachtje weg heeft geboekt, merkt het zelf. Er is minder capaciteit in hotels en restaurants. De medewerkers hebben het druk en de wachttijden zijn vaak langer dan voorheen. Dit geldt niet alleen in Nederland, maar net zo goed in het buitenland. Het verblijf op een buitenlandse bestemming kan hierdoor ook anders zijn.

Merkbare prijsstijgingen

We constateren dat er op veel terreinen sprake is van hogere prijen en tarieven dan voorheen. De oude economische wet, dat bij schaarste de prijs stijgt, is merkbaar actueel. Vliegtarieven zijn soms veel hoger en bij drukte zullen prijzen verder stijgen. Het is aannemelijk te veronderstellen, dat dit de komende periode nadrukkelijk merkbaar zal zijn.

Persoonlijk en professioneel advies

Ook wij merken binnen onze organisatie de gevolgen van COVID-19. Wij zien dat het maken van een boeking momenteel exceptioneel meer tijd in beslag neemt, door alle reisrestricties. De complexiteit van zakenreizen tijdens corona vraagt om een aangepaste dienstverlening. Er worden veel meer vragen aan ons gesteld bij een reisaanvraag dan vroeger. En dat is logisch, want onzekerheid en zorgen over gezondheid spelen een grote rol. Meer dan ooit geeft onze Personal Touch, die zo kenmerkend is bij onze dienstverlening, u de zekerheid van professioneel advies.

Ga goed voorbereid op reis

Reizen is ingewikkelder geworden en dat blijft ook nog wel even. Voorlopig kan zakelijk reizen nog niet op de oude manier, is het nog niet op de oude niveaus en ook niet tegen de oude prijzen. Wij verwachten dat we nog een geruime tijd met knelpunten rondom schaarste te maken krijgen.

Met onze Personal Touch staan wij 24×7 voor u klaar, om iedere reisaanvraag persoonlijk op te pakken en de juiste opties voor u en uw reizigers uit te zoeken. Zeker in deze tijd is het belangrijk dat er goed voorbereid op reis wordt gegaan en daar helpt een Travel Management Company u bij. Dat is waar wij goed in zijn en graag voor u doen. 

Bent u nog geen klant van ons, maar wilt u ook kennis maken met onze Personal Touch? Neem dan contact met ons op en ervaar het zelf.

Deel deze pagina
×

"Zakenreizigers krijgen te maken met schaarste"

IATA gaat mobiliteit verbeteren

IATA gaat mobiliteit verbeteren

De International Air Transport Association (IATA) heeft de start aangekondigd van een wereldwijde projectgroep voor mobiliteitshulpmiddelen, om het vervoer van hulpmiddelen zoals rolstoelen te onderzoeken en te verbeteren. Dit met als

Lees verder
Zorgeloos op vakantie

Zorgeloos op zakenreis

Als u besluit om op zakenreis te gaan, wilt u natuurlijk een zorgeloze trip waarbij u zich volledig kunt focussen op uw werk of het doel van de zakenreis. Kies voordat

Lees verder
KLM Corporate SAF promgramma

KLM zet in op duurzame brandstof

Tijdens de coronapandemie is een duurzame luchtvaart nog meer in de spotlight komen te staan. Een effectieve manier om de ecologische voetafdruk te verkleinen, is het vervangen van fossiele brandstof door

Lees verder