• Engels

Wat betekent NDC voor u?

Heeft u al gehoord van NDC? Wij bedoelen hiermee de New Distribution Capability (NDC), een nieuw communicatieprotocol met technologische standaarden ontwikkelt door de International Air Transport Association (IATA). NDC gaat het mogelijk maken voor luchtvaartmaatschappijen om alle luchtvaarttarieven en toebehoren beter en sneller te distribueren via de diverse kanalen.

Waarom wil IATA NDC?

Vandaag de dag bieden luchtvaartmaatschappijen een brede variatie tarieven en aanvullende producten aan via hun websites, die aantrekkelijk kunnen zijn voor de zakelijke reiziger. Denk hierbij aan early boarding, lounge toegang, speciale stoelen en ga zo maar door. De huidige manier van distributie van tarieven naar de systemen van de reisagenten staat het distribueren van al deze toevoegingen niet toe en kunnen derhalve ook door de TMC’s niet worden aangeboden aan de klanten. Met NDC zijn deze keuzes wel te faciliteren en daarnaast is het mogelijk om aanbiedingen te customizen op basis van het profiel van de reiziger met zijn eigen voorkeuren.

Wat betekent dit voor de Travel Managers?

Nu moet de reiziger na zijn boeking nog apart inloggen bij de luchtvaartmaatschappij of frequent flyer programma om toegang te krijgen tot een stoelselectie met prioriteit die hun status toe laat en kan daar eventueel extra ‘producten’ bij boeken. De kosten die daarbij worden gemaakt zijn diffuus, de declaratie stroom is afwijkend en de controle op het bedrijfsbeleid is complex. En allemaal extra werk, wat met de komst van NDC verdwijnt.

Omdat met de NDC standaard alles straks via één kanaal geboekt kan worden, krijgt uw Travel Manager beter inzicht in de werkelijke kosten van vliegreizen, aangezien persoonlijke voorkeuren direct in de boeking worden opgenomen zoals de gereserveerde zitplaatsen en extra bagage. Hierdoor ontstaat er meer controle op deze uitgaven en kan VCK Travel, net zoals ze dat altijd al hebben gedaan, uw travel policy bewaken.

Wat betekent dit voor de zakenreiziger?

De zakenreiziger krijgt straks via een NDC boeking een op maat gemaakt aanbod naar aanleiding van zijn persoonlijke voorkeuren. Doordat dit direct in de boeking kan worden meegenomen, en men niet meer zelf via hun eigen frequent flyer programma hun voorkeuren hoeft door te geven, kan de boeking veel sneller definitief worden gemaakt. Ook het declaratieproces is eenvoudiger, aangezien de aankopen via VCK Travel, uw TMC, verloopt en in hetzelfde proces meeloopt als de rest van de uitgaven. Daarnaast weet de reiziger zeker dat alles geboekt zal worden, zoals de policy van het bedrijf dat voorschrijft.

VCK Travel zit er midden in

Het klinkt geweldig en gemakkelijk om NDC te gebruiken voor de distributie van vliegtarieven, maar de realiteit is dat er nu nog niet zoveel boekingen mee worden gemaakt. Ondanks dat er veel over wordt gesproken door luchtvaartmaatschappijen, is het in de praktijk nog niet goed bruikbaar voor het organiseren van zakelijke reizen. Het ziet ernaar uit dat één en ander zich eind 2019 zal uitkristalliseren in voor reisagenten bruikbare boekingsmogelijkheden.

Momenteel gebruiken wij de zogenaamde GDS als internationaal reserverings- en informatiesysteem. Wereldwijd zijn er drie belangrijke systemen: Amadeus, Sabre en Travelport. Wij zijn met deze GDS’en, als ook met nieuwe third parties die ook bezig zijn met distributie van NDC content en luchtvaartmaatschappijen in gesprek over NDC. Zo hebben wij in 2018 ons commitment afgegeven aan KLM. De ontwikkelingen overall zijn in volle gang. Door in gesprek te blijven met alle partijen volgen wij de ontwikkelingen op de voet om zo klaar te zijn voor de volgende stap. Zodat u binnenkort de voordelen van NDC kunt ervaren en wij uw travel policy kunnen bewaken!

Beluister dit bericht
Deel deze pagina

Flexibiliteit bij Lufthansa Group

Als reactie op de uitbraak van COVID-19 biedt de Lufthansa Group nu meer flexibiliteit in hun tariefvoorwaarden aan, waarmee zakenreizigers meerdere keren hun tickets gratis kunnen omboeken. Zo vaak als mogelijk

Lees verder