Wat betekent NDC voor u?
- dinsdag 25 juni 2019


Heeft u al gehoord van NDC? Wij bedoelen hiermee de New Distribution Capability (NDC), een nieuw communicatieprotocol met technologische standaarden ontwikkelt door de International Air Transport Association (IATA). NDC gaat het mogelijk maken voor luchtvaartmaatschappijen om alle luchtvaarttarieven en toebehoren beter en sneller te distribueren via de diverse kanalen.
Waarom wil IATA NDC?
Vandaag de dag bieden luchtvaartmaatschappijen een brede variatie tarieven en aanvullende producten aan via hun websites, die aantrekkelijk kunnen zijn voor de zakelijke reiziger. Denk hierbij aan early boarding, lounge toegang, speciale stoelen en ga zo maar door. De huidige manier van distributie van tarieven naar de systemen van de reisagenten staat het distribueren van al deze toevoegingen niet toe en kunnen derhalve ook door de TMC’s niet worden aangeboden aan de klanten. Met NDC zijn deze keuzes wel te faciliteren en daarnaast is het mogelijk om aanbiedingen te customizen op basis van het profiel van de reiziger met zijn eigen voorkeuren.
Wat betekent dit voor de Travel Managers?
Nu moet de reiziger na zijn boeking nog apart inloggen bij de luchtvaartmaatschappij of frequent flyer programma om toegang te krijgen tot een stoelselectie met prioriteit die hun status toe laat en kan daar eventueel extra ‘producten’ bij boeken. De kosten die daarbij worden gemaakt zijn diffuus, de declaratie stroom is afwijkend en de controle op het bedrijfsbeleid is complex. En allemaal extra werk, wat met de komst van NDC verdwijnt.
Omdat met de NDC standaard alles straks via één kanaal geboekt kan worden, krijgt uw Travel Manager beter inzicht in de werkelijke kosten van vliegreizen, aangezien persoonlijke voorkeuren direct in de boeking worden opgenomen zoals de gereserveerde zitplaatsen en extra bagage. Hierdoor ontstaat er meer controle op deze uitgaven en kan VCK Travel, net zoals ze dat altijd al hebben gedaan, uw travel policy bewaken.
Wat betekent dit voor de zakenreiziger?
De zakenreiziger krijgt straks via een NDC boeking een op maat gemaakt aanbod naar aanleiding van zijn persoonlijke voorkeuren. Doordat dit direct in de boeking kan worden meegenomen, en men niet meer zelf via hun eigen frequent flyer programma hun voorkeuren hoeft door te geven, kan de boeking veel sneller definitief worden gemaakt. Ook het declaratieproces is eenvoudiger, aangezien de aankopen via VCK Travel, uw TMC, verloopt en in hetzelfde proces meeloopt als de rest van de uitgaven. Daarnaast weet de reiziger zeker dat alles geboekt zal worden, zoals de policy van het bedrijf dat voorschrijft.
VCK Travel zit er midden in
Het klinkt geweldig en gemakkelijk om NDC te gebruiken voor de distributie van vliegtarieven, maar de realiteit is dat er nu nog niet zoveel boekingen mee worden gemaakt. Ondanks dat er veel over wordt gesproken door luchtvaartmaatschappijen, is het in de praktijk nog niet goed bruikbaar voor het organiseren van zakelijke reizen. Het ziet ernaar uit dat één en ander zich eind 2019 zal uitkristalliseren in voor reisagenten bruikbare boekingsmogelijkheden.
Momenteel gebruiken wij de zogenaamde GDS als internationaal reserverings- en informatiesysteem. Wereldwijd zijn er drie belangrijke systemen: Amadeus, Sabre en Travelport. Wij zijn met deze GDS’en, als ook met nieuwe third parties die ook bezig zijn met distributie van NDC content en luchtvaartmaatschappijen in gesprek over NDC. Zo hebben wij in 2018 ons commitment afgegeven aan KLM. De ontwikkelingen overall zijn in volle gang. Door in gesprek te blijven met alle partijen volgen wij de ontwikkelingen op de voet om zo klaar te zijn voor de volgende stap. Zodat u binnenkort de voordelen van NDC kunt ervaren en wij uw travel policy kunnen bewaken!


Goed voorbereid op zakenreis
Tips van VCK Travel om goed voorbereid op Schiphol aan te komen om aan uw zakenreis te beginnen.


Ed Berrevoets over krapte in de industrie
Iedereen heeft met afschuw gekeken naar de ongelofelijke rijen met wachtende passagiers, die aan het begin van de meivakantie op Schiphol te zien waren. Reizigers stonden tot buiten de terminal gebouwen


Mondkapjes weer verplicht op de luchthavens en stations
Vanaf zaterdag 6 november wordt de mondkapjesplicht aangescherpt op de Nederlandse luchthavens en treinstations. Dit meldde het Nederlandse kabinet deze week nadat de coronabesmettingen weer oplopen in ons land. Luchthavens Eind


Met vernieuwd Crew.NET nog efficiënter uw bemanningen aflossen
Als crew manager bent u dagelijks veel tijd kwijt met de planning van uw bemanningswisselingen. Een hectische job die wij, met onze vernieuwde Crew.NET tool, een stuk eenvoudiger kunnen maken. Deze


Gevaccineerden vanaf 8 november weer welkom in VS
De Verenigde Staten gaat vanaf 8 november ook reizigers toelaten met COVID-19 vaccins die goedgekeurd zijn door de World Health Organization (WHO). Op 20 september jl. werd aangekondigd dat in november


Zakenreizigers krijgen te maken met schaarste
Zakenreizigers staan te popelen om weer zakelijk naar het buitenland te gaan. Dat vernemen onze accountmanagers dagelijks van de VCK Travel klanten. Ook onderzoeken van onder andere ANVR, IATA en McKinsey


Reisregels naar Verenigd Koninkrijk per oktober 2021 gewijzigd
In oktober worden er belangrijke wijzigingen doorgevoerd bij het inreizen naar het Verenigd Koninkrijk. Zo vervalt de ID-kaart als geldig identiteitsbewijs om het land in te komen en worden de reisrestricties


Vanaf 4 september wijzigingen inreizen Nederland
Dat een zakenreis zoveel complexer is geworden dan voorheen, daar hebben we al anderhalf jaar mee te maken. De reisrestricties en maatregelen vanwege COVID-19 veranderen nog regelmatig. Ook vanaf 4 september


Persoonlijk advies is ’the key’
Na een lange periode is het weer iets makkelijker om voor een zakenreis naar het buitenland te gaan. Al is het afwachten wat de consequenties zijn nu Nederland steeds roder kleurt
"Wat betekent NDC voor u?"