The New Generation of IATA Settlement Systems (NewGen ISS)
- dinsdag 21 mei 2019


In de jaren 90 kregen wij als Travel Management Company (TMC) te maken met het Billing and Settlement Plan (BSP), het automatische verrekensysteem voor tickets van luchtvaartmaatschappijen. Een briljante vondst, die veel werk uit handen nam en voor alle partijen voordelen bood. Het handmatig opsturen van overzichten met de door ons geprinte tickets werd verleden tijd, alsook het telefonisch per bank overmaken van het maandelijkse totaalbedrag. Voor de luchtvaartmaatschappijen gaf deze automatisering nog extra voordelen, zoals zekerheid van betaling vanwege de bankgarantie, die ermee gepaard ging en een betere liquiditeit. De tijd heeft niet stil gestaan en IATA heeft het systeem verder gemoderniseerd. Over twee maanden wordt er een nieuw BSP systeem in Nederland uitgerold, dat uiteindelijk ook gevolgen zal hebben voor onze klanten.
In 2018 is men gestart met de uitrol van een nieuw BSP systeem. Ze noemen dit The New Generation of IATA Settlement Systems (NewGen ISS). In Nederland wordt dit 15 juli 2019 geïntroduceerd. Het nieuwe systeem is een programma van IATA gericht op het beperken van schade voor airlines, in het geval het financieel niet goed gaat met een reisagent. Er komt onderscheid tussen agenten die alleen creditcard transacties doen en agenten die tickets op rekening leveren. Er komen meer controles op kredietwaardigheid en deze vinden vaker plaats, afhankelijk van de soort agent. Er komen ook plafonds voor sommige TMC’s in het aantal tickets dat zij kunnen printen. Dat zal er toe kunnen leiden dat we in geval van een sterke groei ineens door het aantal tickets heen zijn en een nieuwe voorraad aan moeten vragen. Die aanvraag zou gepaard kunnen gaan met de eis om een hogere bankgarantie. Eén van de ontwikkelingen die hiermee hand in hand gaat, is IATA EasyPay. Als gevolg van PSD2 en open banking in de UK gaat IATA voor transacties een eigen betaalmethode ontwikkelen, die meer snelheid en zekerheid in het betaalproces naar de airline gaat brengen. Eén ding is zeker: de betalingstermijnen zullen nog krapper worden, van twee weken naar één week, en de limieten worden verkrapt.
De ANVR bekijkt deze ontwikkelingen nauwkeurig en heeft gesteld dat er voldoende wordt gedaan aan schade bij airlines, maar dat airlines en IATA niets doen aan de schade bij TMC’s door failliete airlines. De ANVR, die onze belangen behartigt, heeft het Nederlandse overleg met de airlines opgeschort. Want het omvallen van luchtvaartmaatschappijen, zoals de laatste tijd met regelmaat gebeurt (denk aan Insel Air, WOW air en de financiële problemen bij Jet Airways) heeft grote gevolgen voor ons als TMC en ook voor u als klant. Desondanks gaat de uitrol van NewGen ISS gewoon door en wordt dit over drie maanden in Nederland ingevoerd.
Het spreekt voor zich, dat dergelijke fundamentele veranderingen in de marktomstandigheden op termijn ook gevolgen kunnen hebben voor bedrijven die veel zakenreizen boeken. Verkorting van de betalingstermijnen zet de rentabiliteit van ondernemingen onder druk, wanneer dit eenrichtingsverkeer is. Logischerwijs leidt een dergelijke stap tot verbetering van de liquiditeit bij de airlines tot een vergelijkbare verslechtering van de liquiditeit bij diens klanten, de TMC’s en de reizende bedrijven. Wij houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.


Goed voorbereid op zakenreis
Tips van VCK Travel om goed voorbereid op Schiphol aan te komen om aan uw zakenreis te beginnen.


Ed Berrevoets over krapte in de industrie
Iedereen heeft met afschuw gekeken naar de ongelofelijke rijen met wachtende passagiers, die aan het begin van de meivakantie op Schiphol te zien waren. Reizigers stonden tot buiten de terminal gebouwen


Mondkapjes weer verplicht op de luchthavens en stations
Vanaf zaterdag 6 november wordt de mondkapjesplicht aangescherpt op de Nederlandse luchthavens en treinstations. Dit meldde het Nederlandse kabinet deze week nadat de coronabesmettingen weer oplopen in ons land. Luchthavens Eind


Met vernieuwd Crew.NET nog efficiënter uw bemanningen aflossen
Als crew manager bent u dagelijks veel tijd kwijt met de planning van uw bemanningswisselingen. Een hectische job die wij, met onze vernieuwde Crew.NET tool, een stuk eenvoudiger kunnen maken. Deze


Gevaccineerden vanaf 8 november weer welkom in VS
De Verenigde Staten gaat vanaf 8 november ook reizigers toelaten met COVID-19 vaccins die goedgekeurd zijn door de World Health Organization (WHO). Op 20 september jl. werd aangekondigd dat in november


Zakenreizigers krijgen te maken met schaarste
Zakenreizigers staan te popelen om weer zakelijk naar het buitenland te gaan. Dat vernemen onze accountmanagers dagelijks van de VCK Travel klanten. Ook onderzoeken van onder andere ANVR, IATA en McKinsey


Reisregels naar Verenigd Koninkrijk per oktober 2021 gewijzigd
In oktober worden er belangrijke wijzigingen doorgevoerd bij het inreizen naar het Verenigd Koninkrijk. Zo vervalt de ID-kaart als geldig identiteitsbewijs om het land in te komen en worden de reisrestricties


Vanaf 4 september wijzigingen inreizen Nederland
Dat een zakenreis zoveel complexer is geworden dan voorheen, daar hebben we al anderhalf jaar mee te maken. De reisrestricties en maatregelen vanwege COVID-19 veranderen nog regelmatig. Ook vanaf 4 september


Persoonlijk advies is ’the key’
Na een lange periode is het weer iets makkelijker om voor een zakenreis naar het buitenland te gaan. Al is het afwachten wat de consequenties zijn nu Nederland steeds roder kleurt
"The New Generation of IATA Settlement Systems (NewGen ISS)"