The New Generation of IATA Settlement Systems (NewGen ISS)

In de jaren 90 kregen wij als Travel Management Company (TMC) te maken met het Billing and Settlement Plan (BSP), het automatische verrekensysteem voor tickets van luchtvaartmaatschappijen. Een briljante vondst, die veel werk uit handen nam en voor alle partijen voordelen bood. Het handmatig opsturen van overzichten met de door ons geprinte tickets werd verleden tijd, alsook het telefonisch per bank overmaken van het maandelijkse totaalbedrag. Voor de luchtvaartmaatschappijen gaf deze automatisering nog extra voordelen, zoals zekerheid van betaling vanwege de bankgarantie, die ermee gepaard ging en een betere liquiditeit. De tijd heeft niet stil gestaan en IATA heeft het systeem verder gemoderniseerd. Over twee maanden wordt er een nieuw BSP systeem in Nederland uitgerold, dat uiteindelijk ook gevolgen zal hebben voor onze klanten.

In 2018 is men gestart met de uitrol van een nieuw BSP systeem. Ze noemen dit The New Generation of IATA Settlement Systems (NewGen ISS). In Nederland wordt dit 15 juli 2019 geïntroduceerd. Het nieuwe systeem is een programma van IATA gericht op het beperken van schade voor airlines, in het geval het financieel niet goed gaat met een reisagent. Er komt onderscheid tussen agenten die alleen creditcard transacties doen en agenten die tickets op rekening leveren. Er komen meer controles op kredietwaardigheid en deze vinden vaker plaats, afhankelijk van de soort agent. Er komen ook plafonds voor sommige TMC’s in het aantal tickets dat zij kunnen printen. Dat zal er toe kunnen leiden dat we in geval van een sterke groei ineens door het aantal tickets heen zijn en een nieuwe voorraad aan moeten vragen. Die aanvraag zou gepaard kunnen gaan met de eis om een hogere bankgarantie. Eén van de ontwikkelingen die hiermee hand in hand gaat, is IATA EasyPay. Als gevolg van PSD2 en open banking in de UK gaat IATA voor transacties een eigen betaalmethode ontwikkelen, die meer snelheid en zekerheid in het betaalproces naar de airline gaat brengen. Eén ding is zeker: de betalingstermijnen zullen nog krapper worden, van twee weken naar één week, en de limieten worden verkrapt.

De ANVR bekijkt deze ontwikkelingen nauwkeurig en heeft gesteld dat er voldoende wordt gedaan aan schade bij airlines, maar dat airlines en IATA niets doen aan de schade bij TMC’s door failliete airlines. De ANVR, die onze belangen behartigt, heeft het Nederlandse overleg met de airlines opgeschort. Want het omvallen van luchtvaartmaatschappijen, zoals de laatste tijd met regelmaat gebeurt (denk aan Insel Air, WOW air en de financiële problemen bij Jet Airways) heeft grote gevolgen voor ons als TMC en ook voor u als klant. Desondanks gaat de uitrol van NewGen ISS gewoon door en wordt dit over drie maanden in Nederland ingevoerd.

Het spreekt voor zich, dat dergelijke fundamentele veranderingen in de marktomstandigheden op termijn ook gevolgen kunnen hebben voor bedrijven die veel zakenreizen boeken. Verkorting van de betalingstermijnen zet de rentabiliteit van ondernemingen onder druk, wanneer dit eenrichtingsverkeer is. Logischerwijs leidt een dergelijke stap tot verbetering van de liquiditeit bij de airlines tot een vergelijkbare verslechtering van de liquiditeit bij diens klanten, de TMC’s en de reizende bedrijven. Wij houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Deel deze pagina
×

"The New Generation of IATA Settlement Systems (NewGen ISS)"

Wat betekent NDC voor u?

Heeft u al gehoord van NDC? Wij bedoelen hiermee de New Distribution Capability (NDC), een nieuw communicatieprotocol met technologische standaarden ontwikkelt door de International Air Transport Association (IATA). NDC gaat het

Lees verder

Met Finnair naar Azië

Finnair, de korte noordelijke route tussen Europa en Azië. In de afgelopen jaren is Finnair uitgegroeid tot een belangrijke luchtvaartmaatschappij in het verkeer tussen Europa en achttien grote steden in Azië.

Lees verder