Ed Berrevoets verwacht herstel door vaccinatieprogramma
- donderdag 10 december 2020

Bijna een jaar hebben we al te maken met de uitbraak van COVID-19 en alle gevolgen van dien. Onze Managing Director, Ed Berrevoets, deelt graag zijn visie op deze periode en kijkt naar de toekomst van het zakenreizen.
Wat er allemaal is gebeurd
“Onze eerste kennismaking met de gevolgen van COVID-19 waren de geannuleerde en/of uitgestelde reizen naar China. Daarna volgden de reizen in Europa en die naar Amerika. Het was een wereldwijde situatie die niemand nog ooit in deze omvang had meegemaakt. Wij hebben snel geschakeld, net zoals de luchtvaartmaatschappijen en andere vervoerders dat hebben moeten doen. Dit leidde tot een wirwar aan nieuwe regels en voorwaarden, die werden dan ook regelmatig weer aangepast. Heel ingewikkeld. Vanuit de onwetendheid werden de eerste boekingen verschoven naar een later moment. Later bleek dan dat deze toch ook weer geannuleerd werden, omdat de pandemie veel langer duurde dan verwacht. En zo kwamen wij in aanraking met vouchers en refunds, moesten we tickets opnieuw boeken en dan weer tegen een hogere waarde. We hebben het allemaal voorbij zien komen en er allemaal mee gedeald. Steeds met onze klanten in ons achterhoofd en kijken wat voor hun de beste optie was. De complexiteit was werkelijk enorm, met name door die vouchers. Leveranciers trachtten hun kaspositie op peil te houden door niet uit te betalen, maar vouchers af te geven. Dit leidde dan weer tot discussies bij bedrijven waar medewerkers soms hun baan hadden verloren, maar nog wel vouchers hadden. Of bij bedrijven die zelf de cash nodig hadden.”
De ontwikkelingen bij VCK Travel
“Tijdens de zomer hebben wij ons bedrijf aangepast aan de huidige marktomstandigheden, waarin momenteel gewoon minder vraag is naar zakenreizen. Het is een verdrietig, maar een logisch gevolg van de omstandigheden, met als doel om de continuïteit en de kwaliteit van onze dienstverlening aan onze klanten te garanderen. Ook in de toekomst. VCK Travel beschikt gelukkig over voldoende reserves om deze situatie het hoofd te bieden. Dit heeft wel betekend dat wij afscheid hebben moeten nemen van medewerkers en sommige functies hebben opgeheven of afdelingen opnieuw hebben ingericht. De noodzaak die ontstond om vanuit huis te werken, is meteen een aanleiding geweest om onze telefonische bereikbaarheid te verbeteren. Hierdoor krijgen onze klanten nu en ook in de toekomst, en gewoon net als altijd, één van onze geweldige en ervaren Travel Consultants aan de telefoon. Onze medewerkers helpen deze klanten met dezelfde passie, kennis en persoonlijke aandacht als altijd het geval is geweest.”
Toekomstperspectief
“Op enig moment komt er wel weer een herstel aan, zeker nu er wereldwijd vaccinatieprogramma’s uitgerold worden. Het zal nog wel geruime tijd duren voor we weer op oude niveaus zitten. Maar wij hadden de ingrijpende reorganisatie bij VCK Travel niet ingezet, als wij niet het geloof hebben in de toekomst. Natuurlijk hebben we allemaal kunnen merken dat zaken doen misschien nu ook anders kan, denk aan videobellen en dan hebben we ook te maken met duurzaamheidsaspecten. Maar wij weten zeker dat het zakelijk reizen naar het buitenland altijd zal blijven bestaan. Sommige reizen zijn namelijk écht noodzakelijk. Denk aan de monteurs die onderhoud moeten plegen en scheepsbemanning die afgelost moet worden. Het is bewezen dat face-to-facecontacten de zakelijke relaties versterken. Zo houden we met z’n allen de economie draaiend.”
De grootste IATA agent
“Wat niet iedereen zich realiseert, is het grote belang van onze maritieme sector. Waar heel veel sectoren stil kwamen te liggen tijdens de coronacrisis, heeft de scheepvaart voor een groot deel gezorgd dat Nederland bleef draaien. Energie, grondstoffen en goederen zijn in gelijke mate door de rederijen de wereld over gebracht, met bemanningen die vaak weken langer dan voorheen aan boord bleven. Wat leuk is om hierbij te vertellen, dat VCK Travel hierdoor al maanden lang de grootste IATA agent in Nederland is, doordat wij veel aflossingen voor scheepsbemanningen verzorgen. Daarvoor hebben we specifieke kennis en ervaring in huis. Maar wij hebben ook toegang tot routes, vluchten en bestemmingen, die voor anderen niet toegankelijk zijn. Wij doen dat soms met IATA lijndiensten en maken dan aparte afspraken, maar gebruiken ook met andere creatieve oplossingen, zoals de inzet van charters.”
Klaar voor!
“Wij ondersteunen onze klanten op heel veel verschillende manieren. Voor sommige bouwen we een API om systemen te koppelen. Anderen helpen we bij het opstellen van een nieuw reisbeleid. Er zijn klanten die nu veel toegevoegde waarde zien in onze ISO certificering voor bedrijfscontinuïteit en de zekerheid die het biedt. En sommige klanten, zoals de rederijen, hebben nog steeds reizen die geboekt moeten worden. Er is een veelvoud aan werkzaamheden waarvoor klanten bij ons op het juiste adres zijn. Wij zorgen er altijd voor dat zij op een efficiënte werkwijze hun zakenreizigers op de bestemming aan kunnen laten komen. Veilig en goed voorbereid. Nu, tijdens de pandemie, maar ook in de toekomst. Lees ook eens onze white paper ‘Opstarten van zakenreizen met COVID-19’, die kan helpen met de voorbereidingen hiervan. Wij hopen dat het vaccin snel gaat helpen bij de bestrijding van het virus, waardoor grenzen weer open kunnen en reizen makkelijker wordt. Zodat de klant met een gerust hart de volgende zakelijke reizen kan boeken. Wij helpen daar graag bij, 24 uur en 7 dagen in de week. Wij zijn er klaar voor.”
Klik hier om de white paper ‘Opstarten van zakenreizen met COVID-19’ aan te vragen en ontvang onze tips in uw mailbox.

Nieuw handbagagebeleid bij easyJet vanaf 10 februari 2021
Reizigers mogen vanaf 10 februari 2021 nog maar één kleine tas gratis als handbagage meenemen in de cabine. Voor het overige wordt een toeslag berekend, ook voor de rolkoffer. De stoel

Ed Berrevoets verwacht herstel door vaccinatieprogramma
Bijna een jaar hebben we al te maken met de uitbraak van COVID-19 en alle gevolgen van dien. Onze Managing Director, Ed Berrevoets, deelt graag zijn visie op deze periode en

Belangrijke verbetering van veiligheid bij betalen
Meer dan een jaar geleden communiceerden wij al over de introductie van de Strong Customer Authentication (SCA), een overkoepelende EU-regelgeving als onderdeel van PSD2, de Europese richtlijn voor betaaldiensten. Een invoering

Brexit ook gevolgen voor zakenreizen
Doordat het Verenigd Koninkrijk per 1 januari 2021 vertrekt uit de Europese Unie, wijzigen de douaneregels. Tot die datum geldt er een overgangsperiode van de Brexit en is er nog een

Reizen zorgt voor extra voorbereidingen
Ook al wordt er momenteel door de overheid benadrukt om terughoudend te zijn in het reizen naar het buitenland, soms is het echt noodzakelijk en is er geen keus. Dat zorgt

COVID-19 maatregelen bij Qatar Airways
Qatar Airways heeft zich tijdens de uitbraak van COVID-19 ingezet om zoveel mogelijk vluchtroutes te behouden om op deze manier velen gestrande (zaken)reizigers terug te laten keren naar hun huisadres en

Flexibiliteit bij Lufthansa Group
Als reactie op de uitbraak van COVID-19 biedt de Lufthansa Group nu meer flexibiliteit in hun tariefvoorwaarden aan, waarmee zakenreizigers meerdere keren hun tickets gratis kunnen omboeken. Zo vaak als mogelijk

Uitzonderingen inreisverbod Nederland
De inreisbeperking die sinds 18 maart jl. van kracht was in Nederland wordt aangepast. Dit is goed nieuws voor de zakelijke reizigers van buiten de EU-, Schengenlidstaten of het Verenigd Koninkrijk.

Vier soorten events ten tijde van COVID-19
Juist nu is het belangrijk om contact te houden met uw medewerkers, klanten of relaties. Heb extra aandacht voor verbinden, motiveren en of belonen. Door COVID-19 is een fysiek evenement niet
"Ed Berrevoets verwacht herstel door vaccinatieprogramma"