De impact van Strong Customer Authentication
- maandag 29 juli 2019

We staan met elkaar aan de vooravond van een flinke verandering in de manier waarop online betalingen worden gedaan. Vanaf 14 september 2019 wordt Strong Customer Authentication (SCA) ingevoerd, een overkoepelende EU-regelgeving als onderdeel van PDS2, de Europese richtlijn voor betaaldiensten. En dit wordt net zoals de GDPR een flinke uitdaging! Zeker voor de zakenreisbranche.
SCA draait om klantauthenticatie bij online transacties, met als doel het betalingsverkeer veiliger te maken met minder online fraude en minder criminaliteit. Dat is op zich een goed streven, vinden wij ook bij VCK Travel. Alleen kan de nieuwe zware authenticatie bij transacties het afrekenproces complex maken. SCA vereist dat er bij online betalingen van meer dan 30 euro een extra authenticatiestap moet plaatsvinden. Daar begint het. Deze implementatie is zeer veeleisend als het gaat om B2B-processen, waar de fraude veel lager is dan B2C, maar de veranderingen aangrijpender zijn.
Invloed op de zakenreisbranche
In onze industrie wordt er heel veel met creditcards betaald. Bijvoorbeeld vluchten via low-cost cariers, maar ook hotels en andere reserveringen voor onze klanten. Deze worden dan door ons vooruit betaald met een creditcardconstructie zoals lodge cards, virtuele kaarten of corporate cards. En dat doen wij 24 uur per dag en 7 dagen per week, bij van te voren geplande zakenreizen van onze klanten, maar ook in noodgevallen buiten kantoortijden om.
Dit soort betalingen worden centraal geregeld. Veel processen hebben wij ondertussen al veilig gesteld, maar sommige online betalingsprocessen zullen beïnvloed worden door de SCA van nieuwe regelgeving en wordt met de extra authenticatie onwerkbaar.
De overkoepelende EU-regelgeving wordt op verschillende manieren geïnterpreteerd door de verschillende landen, terwijl creditcardnetwerken hun eigen regels en beleid hebben. Ook zijn er uitzonderingsgevallen en vrijstellingen waarin SCA niet nodig is. Het is allemaal behoorlijk verwarrend.
In de zakenreisbranche wordt door betrokken partijen hard gewerkt om voor 14 september 2019 vrijstellingen te krijgen van de toezichthouder voor zakelijke creditcardproducten, zoals lodge cards en virtuele kaarten.
Gevolgen voor de klant
Ook voor u als klant of boeker kunnen er gevolgen zijn. De SCA gaat ook gelden voor zakelijke creditcards die u aan werknemers uitgeeft voor zakelijke uitgaven. Hoe heeft u dit ingeregeld? Waar zou deze tweede authenticatie dan terecht komen?
Voortgang
Het is iets waar wij als TMC mee te maken gaan krijgen en waar we mee hebben te dealen. Gelukkig zijn er veel processen die vallen buiten de SCA. Voor de overige processen gaan wij er vanuit dat er door betrokken partijen een oplossing wordt gevonden voor onze gehele industrie, zodat wij u op alle fronten kunnen blijven faciliteren op het niveau dat u van ons gewend bent. We houden u op de hoogte. Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op.

Nieuw handbagagebeleid bij easyJet vanaf 10 februari 2021
Reizigers mogen vanaf 10 februari 2021 nog maar één kleine tas gratis als handbagage meenemen in de cabine. Voor het overige wordt een toeslag berekend, ook voor de rolkoffer. De stoel

Ed Berrevoets verwacht herstel door vaccinatieprogramma
Bijna een jaar hebben we al te maken met de uitbraak van COVID-19 en alle gevolgen van dien. Onze Managing Director, Ed Berrevoets, deelt graag zijn visie op deze periode en

Belangrijke verbetering van veiligheid bij betalen
Meer dan een jaar geleden communiceerden wij al over de introductie van de Strong Customer Authentication (SCA), een overkoepelende EU-regelgeving als onderdeel van PSD2, de Europese richtlijn voor betaaldiensten. Een invoering

Brexit ook gevolgen voor zakenreizen
Doordat het Verenigd Koninkrijk per 1 januari 2021 vertrekt uit de Europese Unie, wijzigen de douaneregels. Tot die datum geldt er een overgangsperiode van de Brexit en is er nog een

Reizen zorgt voor extra voorbereidingen
Ook al wordt er momenteel door de overheid benadrukt om terughoudend te zijn in het reizen naar het buitenland, soms is het echt noodzakelijk en is er geen keus. Dat zorgt

COVID-19 maatregelen bij Qatar Airways
Qatar Airways heeft zich tijdens de uitbraak van COVID-19 ingezet om zoveel mogelijk vluchtroutes te behouden om op deze manier velen gestrande (zaken)reizigers terug te laten keren naar hun huisadres en

Flexibiliteit bij Lufthansa Group
Als reactie op de uitbraak van COVID-19 biedt de Lufthansa Group nu meer flexibiliteit in hun tariefvoorwaarden aan, waarmee zakenreizigers meerdere keren hun tickets gratis kunnen omboeken. Zo vaak als mogelijk

Uitzonderingen inreisverbod Nederland
De inreisbeperking die sinds 18 maart jl. van kracht was in Nederland wordt aangepast. Dit is goed nieuws voor de zakelijke reizigers van buiten de EU-, Schengenlidstaten of het Verenigd Koninkrijk.

Vier soorten events ten tijde van COVID-19
Juist nu is het belangrijk om contact te houden met uw medewerkers, klanten of relaties. Heb extra aandacht voor verbinden, motiveren en of belonen. Door COVID-19 is een fysiek evenement niet
"De impact van Strong Customer Authentication"