De impact van Strong Customer Authentication

De impact van Strong Customer Authentication in de zakenreisbranche

We staan met elkaar aan de vooravond van een flinke verandering in de manier waarop online betalingen worden gedaan. Vanaf 14 september 2019 wordt Strong Customer Authentication (SCA) ingevoerd, een overkoepelende EU-regelgeving als onderdeel van PDS2, de Europese richtlijn voor betaaldiensten. En dit wordt net zoals de GDPR een flinke uitdaging! Zeker voor de zakenreisbranche.

SCA draait om klantauthenticatie bij online transacties, met als doel het betalingsverkeer veiliger te maken met minder online fraude en minder criminaliteit. Dat is op zich een goed streven, vinden wij ook bij VCK Travel. Alleen kan de nieuwe zware authenticatie bij transacties het afrekenproces complex maken. SCA vereist dat er bij online betalingen van meer dan 30 euro een extra authenticatiestap moet plaatsvinden. Daar begint het. Deze implementatie is zeer veeleisend als het gaat om B2B-processen, waar de fraude veel lager is dan B2C, maar de veranderingen aangrijpender zijn.

Invloed op de zakenreisbranche

In onze industrie wordt er heel veel met creditcards betaald. Bijvoorbeeld vluchten via low-cost cariers, maar ook hotels en andere reserveringen voor onze klanten. Deze worden dan door ons vooruit betaald met een creditcardconstructie zoals lodge cards, virtuele kaarten of corporate cards. En dat doen wij 24 uur per dag en 7 dagen per week, bij van te voren geplande zakenreizen van onze klanten, maar ook in noodgevallen buiten kantoortijden om.

Dit soort betalingen worden centraal geregeld. Veel processen hebben wij ondertussen al veilig gesteld, maar sommige online betalingsprocessen zullen beïnvloed worden door de SCA van nieuwe regelgeving en wordt met de extra authenticatie onwerkbaar.

De overkoepelende EU-regelgeving wordt op verschillende manieren geïnterpreteerd door de verschillende landen, terwijl creditcardnetwerken hun eigen regels en beleid hebben. Ook zijn er uitzonderingsgevallen en vrijstellingen waarin SCA niet nodig is. Het is allemaal behoorlijk verwarrend.

In de zakenreisbranche wordt door betrokken partijen hard gewerkt om voor 14 september 2019 vrijstellingen te krijgen van de toezichthouder voor zakelijke creditcardproducten, zoals lodge cards en virtuele kaarten.

Gevolgen voor de klant

Ook voor u als klant of boeker kunnen er gevolgen zijn. De SCA gaat ook gelden voor zakelijke creditcards die u aan werknemers uitgeeft voor zakelijke uitgaven. Hoe heeft u dit ingeregeld? Waar zou deze tweede authenticatie dan terecht komen?

Voortgang

Het is iets waar wij als TMC mee te maken gaan krijgen en waar we mee hebben te dealen. Gelukkig zijn er veel processen die vallen buiten de SCA. Voor de overige processen gaan wij er vanuit dat er door betrokken partijen een oplossing wordt gevonden voor onze gehele industrie, zodat wij u op alle fronten kunnen blijven faciliteren op het niveau dat u van ons gewend bent. We houden u op de hoogte. Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op.

Deel deze pagina
×

"De impact van Strong Customer Authentication"