De impact van Strong Customer Authentication

De impact van Strong Customer Authentication in de zakenreisbranche

We staan met elkaar aan de vooravond van een flinke verandering in de manier waarop online betalingen worden gedaan. Vanaf 14 september 2019 wordt Strong Customer Authentication (SCA) ingevoerd, een overkoepelende EU-regelgeving als onderdeel van PDS2, de Europese richtlijn voor betaaldiensten. En dit wordt net zoals de GDPR een flinke uitdaging! Zeker voor de zakenreisbranche.

SCA draait om klantauthenticatie bij online transacties, met als doel het betalingsverkeer veiliger te maken met minder online fraude en minder criminaliteit. Dat is op zich een goed streven, vinden wij bij VCK Travel ook. Alleen kan de nieuwe zware authenticatie bij transacties het afrekenproces complex maken. SCA vereist dat er bij online betalingen van meer dan 30 euro een extra authenticatiestap moet plaatsvinden. Daar begint het. Deze implementatie is zeer veeleisend als het gaat om B2B-processen, waar de fraude veel lager is dan B2C maar de veranderingen veel aangrijpender.

Invloed op de zakenreisbranche

In onze industrie wordt er heel veel met creditcards betaald. Alle vluchten maar ook hotels en andere reserveringen voor onze klanten, worden door ons vooruit betaald met een creditcardconstructie zoals visa’s, lodge cards, virtuele kaarten en corporate cards. En dat doen wij 24 uur per dag en 7 dagen per week, bij normaal geplande zakenreizen, maar ook in noodgevallen buiten kantoortijden om. Dit soort betalingen worden centraal gedaan, waardoor een extra authenticatie het onwerkbaar maakt.

De overkoepelende EU-regelgeving wordt op verschillende manieren geïnterpreteerd door de verschillende landen, terwijl creditcardnetwerken en banken hun eigen regels en beleid hebben. Ook zijn er uitzonderingsgevallen en vrijstellingen waarin SCA niet nodig is. Het is allemaal behoorlijk verwarrend.

In de zakenreisbranche wordt wereldwijd, zoals door IATA en diverse travel payment companies, hard gewerkt om voor 14 september 2019 vrijstellingen voor TMC’s te regelen. En anders wordt er gezocht naar andere werkbare oplossingen.

Gevolgen voor de klant

Ook voor u als klant of boeker kunnen er gevolgen zijn. De SCA gaat ook gelden voor zakelijke creditcards die u aan werknemers uitgeeft voor zakelijke uitgaven. Hoe heeft u dit ingeregeld? Waar zou deze tweede authenticatie dan terecht komen?

Mee te dealen

Het is iets waar wij als TMC mee te maken gaan krijgen en waar we mee hebben te dealen. Wij hopen dan ook dat er vanuit de industrie zo spoedig mogelijk een oplossing komt, waar wij mee aan de slag kunnen om u als klant te blijven faciliteren op het niveau wat u van ons gewend bent. We houden u op de hoogte. Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op.

Deel deze pagina
×

"De impact van Strong Customer Authentication"

Wat betekent NDC voor u?

Heeft u al gehoord van NDC? Wij bedoelen hiermee de New Distribution Capability (NDC), een nieuw communicatieprotocol met technologische standaarden ontwikkelt door de International Air Transport Association (IATA). NDC gaat het

Lees verder

Met Finnair naar Azië

Finnair, de korte noordelijke route tussen Europa en Azië. In de afgelopen jaren is Finnair uitgegroeid tot een belangrijke luchtvaartmaatschappij in het verkeer tussen Europa en achttien grote steden in Azië.

Lees verder