De ene calamiteit is de andere niet

Om u te kunnen ondersteunen in uw Duty of Care, hebben wij bij VCK Travel een calamiteiten protocol opgesteld voor het geval dat er in de wereld iets gebeurt dat effect heeft op het reisplan van u of uw zakenreizigers.

Is er een aangekondigde staking of zijn er vluchtannuleringen vanwege verwacht slecht weer, dan sturen wij onze klanten een NewsAlert met deze melding. Deze gaat naar de calamiteiten contactpersonen die vooraf door u aan ons zijn doorgegeven. Is er iets ergers aan de hand, zoals een kaping of een ongeluk met een vliegtuig of trein, dan gaan de alarmbellen rinkelen en wordt het protocol in werking gezet. Wij maken dan passagierslijsten om te kijken of en welke reizigers betrokken zijn. Zo ging het bijvoorbeeld bij het ongeluk van de MH17, waarna wij persoonlijk contact opnemen met de betrokkenen. En de rest kunt u zich wel indenken.

Alarmbellen

Woensdagavond 6 november gingen de alarmbellen ook rinkelen doordat er een melding in het nieuws kwam over een situatie op Schiphol. Massaal werd twitter gevolgd, de tv aangezet en werden de nieuwskanalen bekeken, maar bleef de melding vaag ondanks de GRIP 3 melding. Er werd volop gespeculeerd over ‘de situatie’ en wat er aan de hand zou kunnen zijn. Al snel werd duidelijk om welk toestel het ging op Schiphol, want deze vertrok niet volgens planning. De meest wilde verhalen deden de ronde: kaping, messen, schoten, opgestegen F16’s. Heftige zaken waar het land op dat moment van in rep en roer raakt. Toch bleef het vanuit VCK Travel maar stil…

Al redelijk snel na de eerste berichten over een kaping, werd duidelijk dat passagiers en crew veilig waren. Gelukkig! En later werd bekend dat per ongeluk een waarschuwing geactiveerd is die protocollen voor kapingen activeert. Vals alarm en niets aan de hand.

Dubbelcheck

Vanuit VCK Travel bleef het stil omdat wij in dit geval niet exact wisten wat er aan de hand was. Juist dat is waar het in dit item om gaat. Wij zijn geen nieuwszender en brengen nieuws alleen naar buiten, wanneer dat reisverstoringen tot gevolg heeft. Voordat wij dat doen, zullen wij te allen tijde de oorspronkelijke bron dubbelchecken voordat wij het calamiteiten protocol activeren en wij onze klanten informeren. Als duidelijk is dat reizigers van ons hinder ondervinden van de situatie, nemen wij contact op met de calamiteiten contactpersoon.

Realtime geïnformeerd zijn

Krijgt u van ons geen bericht en wilt u als klant toch weten waar uw reizigers zijn bij een ‘verdachte’ situatie, dan kunt u via onze tool Tripdrive realtime uw reizigers opzoeken en zelf een overzicht maken van al uw reizigers, per bestemming en net zo fijnmazig als u wilt. Want soms kan het voorkomen dat uw bedrijf zelf bepaalt of een situatie onveilig is en u uw medewerkers niet wilt laten vertrekken of wilt terug laten komen. Zo’n voorbeeld hebben we onlangs ook gehad met de situatie in Hong Kong. Na het checken van de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken waar geen negatief reisadvies wordt gemeld, en wij er dus ook geen melding hebben gemaakt van de onrustige situatie, heeft een klant toch zelf besloten om Hong Kong te mijden. Hier baseren wij bij VCK Travel ons op het reisadvies van het Ministerie. 

Bent u door uw bedrijf niet aangewezen als calamiteiten contactpersoon voor zakenreizen, maar wilt u toch alerts ontvangen over stakingen en vluchtverstoringen? Volg dan ons Twitter account. Wilt u meer informatie over Tripdrive zodat u nog beter uw Duty of Care kunt verzorgen? Neem dan contact met ons op.

Beluister dit bericht
Deel deze pagina
×

"De ene calamiteit is de andere niet"

Etihad’s BusinessConnect

Etihad gelooft dat de reis van de zakenreiziger meer moet zijn dan alleen de reis zelf. Het moet een persoonlijke ervaring zijn, met op maat gemaakte opties voor elke stap. Etihad

Lees verder

Met Turkish Airlines naar Azië

Turkish Airlines breidt haar netwerk uit in China. Dit najaar zal Turkish Airline starten met vluchten naar Xi’an. Dat wordt de vierde Chinese bestemming, na Beijing, Guangzhou en Shanghai en tevens

Lees verder